
SOTEVirtuaalikirjasto Oy:n strategia
Terveyttä ja hyvinvointia tiedosta
Strategia 2025–2026
SOTEVirtuaalikirjaston strategia 2025–2026 (pdf) – kuvitettu versio. Vaihtoehtoinen teksti on alla.
Terveyttä ja hyvinvointia tiedosta
Luotettavia ja laadukkaita työkaluja vaikuttavaan hyvinvoinnin ja terveyden arjen työhän sekä tutkimukseen
Asiantuntemus ja avoimuus
- Luotamme tietoon ja osaamiseen ja panostamme asiantuntemuksen ylläpitämiseen.
- Näemme jatkuvan oppimisen ja kehittymisen tärkeänä ja muutamme näkemyksiä ja toimintaamme uuden tiedon perusteella.
- Hyödynnämme ja arvostamme osaamista, asiantuntijatietoa ja kokemusta työssä ja päätöksenteossa ja kuulemme ja kunnioitamme muiden näkemyksiä sekä kehitymme arvioimalla toimintaamme itse ja ottamalla vastaan palautetta.
- Jaamme tietoa, osaamista ja kokemuksia yhteiseksi hyväksi.
- Pidämme päätöksenteon selkeänä ja läpinäkyvänä.
Luotettavuus
- Olemme vastuullinen yhteistyökumppani, pidämme lupaukset ja noudatamme yhteisiä pelisääntöjä.
- Kehitämme pitkäjänteisesti liiketoimintaamme omistajien ja asiakkaiden hyväksi.
- Tarjoamme laadukkaita palveluja.
Innovatiivisuus
- Etsimme ja kehitämme rohkeasti uusia toimintatapoja, emmekä pelkää epäonnistumisia.
- Olemme avoimia ja kannustamme uuden oppimiseen sekä itsensä kehittämiseen.
Tietoaineistojen kustannustehokas hankinta
- Matala ja ketterä toimintakulttuuri
- Verkostomainen toiminta
- Moniosaava, joustava henkilöstö
SOTEVirtuaalikirjasto-konseptin kehittäminen
- Resursointi
- Uudet palvelumuodot
- Asiakasyhteistyön kehittäminen
- Itsenäisen tiedonhankinnan ja omaehtoisen opiskelun mahdollistaminen
- Tutkijapolkujen mahdollistaminen
Aineistojen käytön lisääminen
- Kokoelmien kehittäminen
- Tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen
- Virtuaalikirjasto Hellin käyttökoulutukset
- Virtuaalikirjasto Hellin markkinointi ja viestintä käytön lisäämiseksi
SOTEVirtuaalikirjasto-konseptin kehittäminen
- Aineiston käytön lisääminen
- Tietovarastojen vai aineistojen kustannustehokas hankinta
Asiakasarvolupaus
Asiakkaina Soteammattilaiset ja omistaja-asiakkaat
- Tasavertainen, nopea tiedonsaanti ja pääsy aineistoihin
- Luotettavat, laadukkaat aineistot
- Etsimme ja kehitämme rohkeasti uusia toimintatapoja
- Toimivat järjestelmät ja välineet käyttäjien työn tueksi
- Kansallisesti tunnettu ja arvostettu toimija
- Tasapuolinen ja kustannustehokas palvelu
Prosessit
- Kokoelmatyö
- Palvelun ja toiminnan tunnetuksi tekeminen
- Alan kehittymisen seuraaminen ja soveltaminen, mikroinnovaatiot
- Kokonaistaloudellisesti kannattavat ja läpinäkyvät hankintamenetelmät
Resurssit ja osaaminen
-
- Riittävät taloudelliset resurssit
- Osaava markkinointityö
- Toimivat ja ajanmukaiset työvälineet ja järjestelmät
- Kumppanuuden kehittäminen
- Oikein mitoitettu, moniosaava ja ammattitaitoaan ylläpitävä henkilöstö
Tavoite: Tietoaineistojen kustannustehokas hankinta
Mittarit: Käyttötilastot, hintakehitys ja kustannusten nousu
Toimenpiteet: Hankintatoiminnan kehittäminen, kiinteä yhteistyö talousammattilaisten kanssa
Tavoite: SOTEVirtuaalikirjasto-konseptin kehittäminen
Mittarit: Sivustovierailut, omistaja-asiakaskyselyt
Toimenpiteet: Työpanoksen vapauttaminen kehittämistehtäviin, tiedonhakupalvelu kehittäminen ja myynti, henkilöstön osaamisen kehittämisen suunnitelma, tietoaineistojen laajennus sosiaalihuollon aineistoihin, säännölliset asiakaskyselyt omistajille ja käyttäjille
Tavoite: Aineiston käytön lisääminen
Mittarit: Aineiston arviointi kustantajien kriteereiden mukaisesti, sivustovierailut, aineistojen tilaus- ja käyttötilausten vertailu, asiakaskyselyt, reklamaatioiden määrät
Toimenpiteet: Virtuaalikirjaston tunnetuksi tekeminen, markkinointi, alan systemaattisen seuraamisen suunnitelma