Kukka turkoosilla taustalla

SOTEVirtuaalikirjasto Oy:n strategia

Terveyttä ja hyvinvointia tiedosta

Strategia 2025–2026

SOTEVirtuaalikirjaston strategia 2025–2026 (pdf) – kuvitettu versio. Vaihtoehtoinen teksti on alla.

Terveyttä ja hyvinvointia tiedosta

Luotettavia ja laadukkaita työkaluja vaikuttavaan hyvinvoinnin ja terveyden arjen työhän sekä tutkimukseen

Asiantuntemus ja avoimuus

  • Luotamme tietoon ja osaamiseen ja panostamme asiantuntemuksen ylläpitämiseen.
  • Näemme jatkuvan oppimisen ja kehittymisen tärkeänä ja muutamme näkemyksiä ja toimintaamme uuden tiedon perusteella.
  • Hyödynnämme ja arvostamme osaamista, asiantuntijatietoa ja kokemusta työssä ja päätöksenteossa ja kuulemme ja kunnioitamme muiden näkemyksiä sekä kehitymme arvioimalla toimintaamme itse ja ottamalla vastaan palautetta.
  • Jaamme tietoa, osaamista ja kokemuksia yhteiseksi hyväksi.
  • Pidämme päätöksenteon selkeänä ja läpinäkyvänä.

Luotettavuus

  • Olemme vastuullinen yhteistyökumppani, pidämme lupaukset ja noudatamme yhteisiä pelisääntöjä.
  • Kehitämme pitkäjänteisesti liiketoimintaamme omistajien ja asiakkaiden hyväksi.
  • Tarjoamme laadukkaita palveluja.

Innovatiivisuus

  • Etsimme ja kehitämme rohkeasti uusia toimintatapoja, emmekä pelkää epäonnistumisia.
  • Olemme avoimia ja kannustamme uuden oppimiseen sekä itsensä kehittämiseen.

Tietoaineistojen kustannustehokas hankinta

  • Matala ja ketterä toimintakulttuuri
  • Verkostomainen toiminta
  • Moniosaava, joustava henkilöstö

SOTEVirtuaalikirjasto-konseptin kehittäminen

  • Resursointi
  • Uudet palvelumuodot
  • Asiakasyhteistyön kehittäminen
  • Itsenäisen tiedonhankinnan ja omaehtoisen opiskelun mahdollistaminen
  • Tutkijapolkujen mahdollistaminen

Aineistojen käytön lisääminen

  • Kokoelmien kehittäminen
  • Tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen
  • Virtuaalikirjasto Hellin käyttökoulutukset
  • Virtuaalikirjasto Hellin markkinointi ja viestintä käytön lisäämiseksi

SOTEVirtuaalikirjasto-konseptin kehittäminen

  • Aineiston käytön lisääminen
  • Tietovarastojen vai aineistojen kustannustehokas hankinta

Asiakasarvolupaus

Asiakkaina Soteammattilaiset ja omistaja-asiakkaat

  • Tasavertainen, nopea tiedonsaanti ja pääsy aineistoihin
  • Luotettavat, laadukkaat aineistot
  • Etsimme ja kehitämme rohkeasti uusia toimintatapoja
  • Toimivat järjestelmät ja välineet käyttäjien työn tueksi
  • Kansallisesti tunnettu ja arvostettu toimija
  • Tasapuolinen ja kustannustehokas palvelu

Prosessit

  • Kokoelmatyö
  • Palvelun ja toiminnan tunnetuksi tekeminen
  • Alan kehittymisen seuraaminen ja soveltaminen, mikroinnovaatiot
  • Kokonaistaloudellisesti kannattavat ja läpinäkyvät hankintamenetelmät

Resurssit ja osaaminen

    • Riittävät taloudelliset resurssit
    • Osaava markkinointityö
    • Toimivat ja ajanmukaiset työvälineet ja järjestelmät
    • Kumppanuuden kehittäminen
    • Oikein mitoitettu, moniosaava ja ammattitaitoaan ylläpitävä henkilöstö

Tavoite: Tietoaineistojen kustannustehokas hankinta

Mittarit: Käyttötilastot, hintakehitys ja kustannusten nousu

Toimenpiteet: Hankintatoiminnan kehittäminen, kiinteä yhteistyö talousammattilaisten kanssa

Tavoite: SOTEVirtuaalikirjasto-konseptin kehittäminen

Mittarit: Sivustovierailut, omistaja-asiakaskyselyt

Toimenpiteet: Työpanoksen vapauttaminen kehittämistehtäviin, tiedonhakupalvelu kehittäminen ja myynti, henkilöstön osaamisen kehittämisen suunnitelma, tietoaineistojen laajennus sosiaalihuollon aineistoihin, säännölliset asiakaskyselyt omistajille ja käyttäjille

Tavoite: Aineiston käytön lisääminen

Mittarit: Aineiston arviointi kustantajien kriteereiden mukaisesti, sivustovierailut, aineistojen tilaus- ja käyttötilausten vertailu, asiakaskyselyt, reklamaatioiden määrät

Toimenpiteet: Virtuaalikirjaston tunnetuksi tekeminen, markkinointi, alan systemaattisen seuraamisen suunnitelma